Gå til hovedindhold
Aktuelt

Maria Jahns Skaaning er modtager af Læsevejlederprisen 2025, som uddeles af Det Kgl. Biblioteks Nota-service.

Maria modtager prisen for sin engagerede indsats, som giver elever med læsevanskeligheder mulighed for at deltage aktivt og på lige fod med deres klassekammerater.
30. september 2025

To pædagogiske diplomuddannelser

Maria har været lærer i enogtyve år.  De sidste fem år har hun videreuddannet sig til både ordblindelærer og danskvejleder.

Ordblindeindsatsen på Ny Hollænderskolen er derfor forankret i den nyeste viden og forskning. Maria har undervejs udviklet sin egen taksonomi for den ordblinde elevs skriftsproglige strategier med læse- og skriveteknologi. Taksonomien er en oversigt over de kompetencer, elever med ordblindhed skal opnå gennem deres skolegang. 

-Jeg har oplevet en kæmpe opbakning fra min ledelse, som samtidig giver frie tøjler til at tilrettelægge indsatsen. Det giver masser af arbejdsglæde og gejst til opgaven, fortæller Maria.

Indsatsen bredes ud

Maria håber, at hendes taksonomi vil blive en del af grundlaget for den kommende fælles kommunale skriftsproglige handleplan. Hun deltager også i et stort udviklingsprojekt om styrkede overgange fra grundskole til ungdomsuddannelse sammen med UU-vejlederne, som skal bredes ud til flere kommuner. Her fungerer oversigten både som et samtaleværktøj og en tjekliste.

- For eleverne er det en reminder om, hvilke strategier de skal anvende. Når de går ud af niende klasse, skal de helst have fuld plade og mestre alle strategierne. Jeg sikrer, at de gennem grundskolen bliver undervist kontinuerligt i strategierne. Det kan de så tage med sig videre, fortæller Maria

Fælles sprog og forståelse

Der arbejdes med færdigheder indenfor læse-, stave-, og skrivestrategier, stilladsering, korrektur og PC-strategier. Taksonomien er et værktøj, der kan bruges af både elever, forældre og lærere,  som giver alle et fælles sprog og en fælles forståelse af, hvad eleven skal arbejde med.

- Mange forældre til ordblinde elever har selv læsevanskeligheder, så korte tekster og et overskueligt visuelt udtryk har været i fokus, fortæller Maria

Tillid og stærke relationer

Som ordblindelærer fungerer Maria som bindeled mellem forældre, elever og lærerteams. Hun har kontakt til alle skolens elever med ordblindhed.

- Man kan ikke noget som helst, før der er tillid, og før både elever og forældre stoler på mig, siger Maria

Derfor er første skridt altid at skabe en tryg relation. Relationen bliver ofte tæt og for Maria føles det lidt som at være klasselærer for alle elever med ordblindhed på skolen.

Ordblindeundervisningen styrker mundtligheden

Når en elev er konstateret ordblind, tilbydes eleven mindst en lektion ordblindeundervisning om ugen.  De ældste elever får undervisningen mandag morgen, hvor de forbereder sig på ugens opgaver. Undervisningen øger samtidig elevernes mundtlige færdigheder, da det at være forberedt på ugen, gør det lettere at række hånden op og deltage aktivt i undervisningen.

Ud i verden med større selvtillid

Maria er indstillet af en forælder, som beskriver, hvordan elever der møder Maria, både vokser inden for og uden for skolen. Den selvtillid der bygges op, når eleverne oplever at mestre skolen bedre, giver dem styrke til at træde ud i verden med en større sikkerhed.

Prisoverrækkelsen

Maria Jahns Skaaning fik overrakt prisen under festmiddagen den 22. september på Ord25 - en konference om ordblindhed og andre læsevanskeligheder. Konferencen blev afholdt af Uddannelsesforbundet og Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. Mere end 650 fagpersoner fra grundskoler, ungdomsuddannelser, videregående uddannelser og voksenuddannelser deltog i konferencen.

Læsevejlederprisen

  • Prisen går til en læsevejleder, der gør en særlig indsats for at skabe gode rammer for elever med læsevanskeligheder. Indsatsen kan for eksempel handle om at udbrede viden og nedbryde tabuer, at udvikle metoder og redskaber til undervisningen eller at styrke samarbejder med og omkring elever med læsevanskeligheder.
  • Med titlen følger en præmie på 12.500 kr. til modtageren.
  • I år har Det Kgl. Biblioteks Nota-service modtaget 36 nomineringer, der kommer fra hele landet. De fleste kandidater er indstillet af forældre og kollegaer, men også elever og ledere er blandt dem der indstiller.
  • Det er 12. gang Læsevejlederprisen uddeles.