Relationer i skolen
perspektiver på liv og læring
Note:
Indhold: Relation og lærerrolle (Per Schultz: Den relationsorienterede lærer. Jonas Aspelin: Den pædagogiske relations betydning. Lisbeth Lunde Frederiksen: Lærerarbejde og anerkendelse. Kate Groth: Skole-hjem samarbejde - i relationelt perspektiv. Peter Lang: Positive relationer i skolen) ; Lærerens kompetencer (Ole Løw: Gensidig forbundethed i skolen : gensyn med professionelle relationelle og kommunikative kompetencer. Peter Westmark: De udsatte børn) ; Relationelle perspektiver på læring (Tom Ritchie: Om anerkendelse og læring. Mogens Hansen: Opmærksomhed, læring og relationer. Søren Smidt: Lærerrollen og relationernes betydning for elevernes læreprocesser. Jan Tønnesvang: Selvet og den "psykologiske ilt" i undervisningens relationer) ; Samfundsmæssige kritiske perspektiver på relationstænkning (Thomas Ziehe: Post-aftraditionalisering : unges ændrede generationsforhold i dag. Ulrik Goos Iversen: Pædagogik som subjektivitetsteknologi. Benedicta Pécseli: Tæt på relationspædagogikken. Ole V. Rasmussen: Læring og vanskeligheder i én skole - flere verdener