Psykologi for lærerstuderende og lærere
Note:
Indhold: Else Skibsted: Psykologi i læreruddannelse og skole - psykologiens hvorfor, hvad og hvordan. Børn og unges udvikling og identitet (Henrik Skovlund: Psykologiske selvteorier i den pædagogiske praksis. Charlotte Højholt: Udvikling gennem deltagelse i fællesskaber - børns liv på tværs. Lis Møller: Lærer-elevrelationen : jeg er her - sammen med dig) ; Kommunikation og samarbejde (Ole Løw: Kommunikationsteori og anerkendende kommunikation mellem elev og lærer. Liv Gjems: Vejledt deltagelse i klasseværelset - sociokulturelle perspektiver på læring og undervisning. Kjeld Sten Iversen: Grupper i skolen og skolen som gruppe. Helle Jensen: Forældresamarbejde i skolen. Iben Jensen: Kulturbegrebets konsekvenser i en flerkulturel skolehverdag) ; Læring og læringsmiljø (Læringsteorier i det moderne samfund / Klaus Nielsen & Lene Tanggaard. Lene Tanggaard: Læring i skolen i et socialt og kulturelt perspektiv. Jørn Nielsen: Gode lærings- og udviklingsmiljøer. Jo Krøjer: Drengeelever og pigeelever - hvordan skabes køn i skolen?) ; Iagttagelse og analyse af interaktion og problemadfærd (Hilde Larsen Damsgaard: Den professionelle lærer i holdning og handling : fokus på observation og problemadfærd. Lise Merrild: Problemadfærd og konflikthåndtering i skolen. Helle Rabøl Hansen: Mads, mobning og skoleklassen som mikrosamfund. Svend Brinkmann: Psykologien i pædagogikkens tjeneste)